perlukan anda :)

Friday, August 27, 2010

surat berantai ? rantai emas , zhulian ?? :D


statement kejam ! haha ..

salam ,
srijuju kembali dan trus kembali . ahaha . rkan blogger sehat ? sri feels unwell la . huk3 . ok2 .
back to de title as usual :)

pernah dpt surat berantai ? zaman moden masa kini mane ade surat berantai lagi . kan? tpi .. jangan trpedaye . kalau kne tu . ish . ati2 meyh . sri pun nk prcye ssah sikit la . tpi , tgk filem2 yg ada unsur srat berantai ni menakutkan jugak . ok , rkan blogger trsyg tau ke surat berantai ni ape .
tak tahu ? meyh . sri habaq ! :D
DEFINISI BAGI SURAT BERANTAI IALAH . SURAT YG DI HANTAR OLEH ORG MISTERI KPD SI MANGSA . DH SURAT TU TRLIS . ALA2 . KNE SHARE2 LA SURAT NI PD ORG LAEN . KALAU TIDAK . HIDUP ANDA SUSAH OR WHTEVER LA .
suda pham ? ok . a few days ni , sri dpt sms . sms ni bnyi cm ni ;)
sri ambk last je eh .

" sebarkan msg nie kpd 15 org rkan anda yg lain . skdr 15 sen utk Allah . jika tidak . 2 , 3 ari akn datang anda akan dpt musibah "
sri , sbnar dh byk kali dpt msg2 mcm ni . tpi , ignore je . sbb tah btol k tidak . kdang2 kdekut kredit :P bknnye ape . tah la , xkn laa dsbbkan ni dpt musibah . kdang2 ayt die tu . mndpt musibah ! haishh . trpkir blek , hdop ni .. pnuh dgn dgaan sbb x buat bnde alah ni k . haha . kkdang gak , sri just antr 1 msg je pd org laen . sbb ati ni ragu2 . haha .. korg , prnah dpt ke sms ke surat berntai ni ?? mari share ..
tapi ! ni trpulang pd stiap individu utk pcye ke tak . kan ? bg sri . kalau ade bkti yg sahih . sri pcye kot . tpi , xd lah prcye spnuh ati .. ok ? :D

INI CONTOH SURAT BERANTAI

Assalamualaikum. Ini adalah surat wasiat dari penjaga makam Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Sheikh Ahmad (Saudi Arabia) Pada suatu malam ketika hamba membaca Al-Quran di makam Rasulullah S.A.W. selepas membaca lalu hamba tertidur dalam tidur hamba bermimpi di datangi Rasulullah S.A.W. lalu bersabda kepada hamba dalam 60,000 orang yang meninggal dunia di zaman ini tiada seorang pun matinya dalam keadaan yang beriman.

a) Isteri tidak mendengar suami
b) Orang kaya tidak lagi bertimbang rasa kepada orang miskin
c) Orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat kebajikan. Oleh itu wahai Sheikh Ahmad hendaklah kamu menyebarkan kepada orang Islam yakni supaya membuat kebajikan kerana hari penghabisan (Qiamat) akan tiba di masa bintang terbit dari langit. Sesudah itu pintu matahari akan turun di atas kepala. Pesanan Hamba ini
a) BERSELAWATLAH kepada junjungan Nabi kita Muhammad S.A.W.

b) BERTAUBATLAH Dengan segera sementara pintu taubat masih terbuka.
c) BERSEMBAHYANGLAH Kamu sebelum kamu disembahyangkan
d) BERZAKATLAH Jangan tinggalkan
e) JANGAN MENDERHAKA KEPADA KEDUA IBU BAPA Hormatilah mereka.

f) MENUNAIKAN FARDU HAJI Bila berkemampuan.

UNTUK MAKLUMAT


1) Seorang saudagar dari Bombay telah menerima surat ini dan beliau telah mencetak sebanyak 20 salinan dan mengirimkan kepada orang lain. Dia kemudiannya dianugerahi oleh Allah dengan mendapat keuntungan yang besar dalam perniagaannya. Seorang hamba Allah telah menerima surat ini tetapi tidak mengindahkannya dan menganggap wasiat ini palsu. Maka selang beberapa hari kemudian anaknya meninggal dunia.

2) Tan Sri Ghazali Jawi, Bekas Menteri Besar Perak secara tidak langsung dipecat dari jawatannya kerana apabila menerima wasiat ini beliau terlupa mencetak sebanyak 20 salinan untuk disebarkan kepada orang lain tetapi beliau tidak menyedari kesilapannya lalu beliau mencetak semula wasiat ini dan terus mengirimkannya kepada orang lain dan selang beberapa hari kemudian beliau telah dilantik menjadi Menteri Kabinet Perdana Menteri.

3. Pada tahun 1977 Tun Dato' Mustafa bekas Ketua Menteri Sabah menerima surat ini kemudian mengarahkan setiausahanya mencetak sebanyak 20 salinan dan menghantar kepada orang lain maka selang beberapa hari kemudian dia telah mendapat hadiah pertama dari loteri Kebajikan Masyarakat Timur.

4. Zulfikar Ali Bhuto telah menerima wasiat ini dan tidak percaya akan kebenarannya dan menganggap palsu lalu dibuangkan kedalam tong sampah. Seminggu kemudian beliau telah dijatuhkan hukuman pancung sampai mati.
5. Di Terengganu, seorang pekerja bengkel kenderaan telah menerima wasiat ini dari pengirim yang tidak dikenali yang datangnya dari Perak. Lalu beliau membuat cetakan sebanyak 20 salinan seperti yang dituntut. Alhamdulillah dia dianugerahkan oleh Allah seorang gadis yang berakhlak mulia sepertimana yang dituntut oleh Islam. Baginya anugerah Allah ini paling agung dan tidak ada bandingnya.
6. Di Terengganu juga, seorang hamba Allah telah menerima wasiat ini dari orang yang tidak dikenali lalu beliau tidak mengindahkannya. Beliau mengatakan yang ianya bohong belaka dan sengaja diada-adakan untuk menakut-nakutkan orang yang membacanya. Beberapa hari kemudian dia telah mendapat penyakit yang ganjil dan penderitaannya amat menyedihkan. Setelah 3 minggu mendapat rawatan rapi di hospital, penyakitnya masih disimpannya lalu menyuruh sepupunya mencetak 20 salinan dan diedarkan kepada orang lain. Seminggu kemudian barulah beliau sembuh sehingga sekarang.
sekian , trime kseh .
click " LIKE " kt post ni yaa . n comment laa :D

4 comments:

  1. kekadang perkara ni pon wat kite takout kan?
    thanks foe you advice

    ReplyDelete
  2. tula psal .
    ur wlcome lukman :D

    ReplyDelete


ShoutMix chat widget
Design ByBudakNakal